زیره و خواص آن

 

زیره گیاهی است دوساله که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتیمتر می رسد، ریشه اش راست و دوکی شکل و گوشت دار و ساقه اش بی کرک و شفاف است و برگ هایش به رنگ سبز و در قسمت فوقانی ساقه دارای دمبرگ کوتاهی است که انتهای آن به صورت غلافی ساقه را فرامی گیرد، گل آذین آن چتر مرکب و گل هایش کوچک و سفید رنگ است و میوه اش بیضی شکل به رنگ قهوه ای تیره یا مایل به زردو شفاف است .

زیره سوغاتی کرمان است و در کتب قدیم به آن «کمون» گفته می شد. زادگاه اولیه آن کرمان است که نوع سیاه آن در آنجا پرورش پیدا کرده است. بیشتر در سواحل رودخانه ها می روید و زراعت آن به آب زیادی احتیاج ندارد.

دارای رنگ های مختلفی از جمله سیاه، سفید، سبز، صورتی، زرد، قهوه ای و خاکستری است. بذر آن به دو شکل بیضی و دراز است. به طور کلی انواع زیره دارای یک اسانس روغنی فرار است که ترکیبی از چند ماده دارویی و موثر مثل تانن، رزین. صمع، نوعی الکل و کمی ترکیبات نیتروژن است.

 

اروپاییان از آن به عنوان ادویه غذا استفاده می کنند. اگر به پنیر اضافه شود باعث رت نگهداری پنیر و خوشبو شدن پنیر می شود. یک نوع از زیره نیز به آن اضافه می شود که می تواند خاصیت لاغری داشته باشد. زیره با برخی از مواد غذایی ترکیب می شود و خواص جادویی از خود به جای می گذارد.زیره سیاه از گیاهان قدیمی است که از سالیان دور در ملل مختلف مصرف دارویی داشته است . کوردیس ، حکیم و گیاه شناس یونانی در قرن اول میلادی ، زیره سیاه را به عنوان داروی تقویت کننده برای دختران جوان ضعیف و رنگ پریده تجویز می کرده است. در نشریات طب سنتی درباره خواص و کاربرد زیره سیاه در کشورهای خاور دور چنین آمده است:تخم زیره سیاه ضد نفخ است. در شبه جزیره مالایا زیره سیاه یکی از 9 گیاهی است که آن را با گیاهان دیگر مخلوط می کنند و در یک جوشانده، در فواصل زمانی و به تدریج به ن تازه زایمان کرده می دهند.در اندونزی در شهر مالی ، برگ های گیاه را با سیر مخلوط و کاملا له نموده و بر روی پوست ملتهب و مبتلا به اگزما استفاده می کنند. در هندوستان ، تخم زیره سیاه را به عنوان ضد نفخ و تقویت کننده معده مصرف می کنند و برای افزایش ترشح شیر، استفاده از آن را به مادران توصیه می کنند.

 

عرق زیره

در نهایت این که به افرادی هم که تمایل به مصرف عرق زیره سیاه و زیره سبز دارند، توصیه می شود عرق زیره سبز و زیره سیاه را از محل های معتبری که عرقیات گیاهی با بسته بندی های مناسب و نام و نشان استاندارد عرضه می شود، تهیه کنند.

از نظر متخصصین تغذیه همواره بهترین راه برای کاهش وزن پایدار ، استفاده از رژیم غذایی علمی ، متناسب و متعادل تحت نظر متخصص به همراه افزایش فعالیت بدنی و اصلاح رفتارهای غذایی است .

استفاده از عرق زیره به تنهایی ضامن کاهش وزن پایدار نیست.


کلینیک من زیره ,سیاه ,استفاده ,خواص ,افزایش ,غذایی ,زیره سیاه ,تقویت کننده منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

ندای مادر seoinja از بِن تا بُن پرسش مهر رئیس جمهور معرفی کالا فروشگاهی رتبه بندی شرکت و ثبت شرکت| ساجات - یکتا آموزگار پایه ششم علی مهدوی شهرستانی blognews-new